niedziela, 29 stycznia 2012

Alicia Gimenez - Bartlett - "Śmiertelne rytuały"


Jakiś czas temu zachwyciły mnie kryminały Alicii Gimenez Bartlett, wielka więc była moja radość gdy przypadkiem trafiłam na allegro na pierwszą w kolejności część cyklu. Radość tym większa, że książka jest już nie do kupienia w księgarniach.


Pierwsza część, więc autorka dość dokładnie przedstawia nam głównych bohaterów. Pracującej w policyjnym archiwum Petrze Delicado, z wykształcenia prawniczce, z powodu braków kadrowych zostaje przydzielona sprawa seryjnego gwałciciela. Ktoś krzywdzi młode kobiety z uboższych części Barcelony, a na pamiątkę odciska im na skórze zagadkowe znamię.

Do pomocy w prowadzeniu śledztwa Petra dostaje Fermina Garzona - starszego pana, przypominającego nieco Herkulesa Poirot. Razem stanowią bardzo oryginalną parę - tradycjonalista Garzon, policjant starej daty, dla którego zawodowa hierarchia to świętość i Petra - podwójna rozwódka usiłująca ustabilizować jakoś swoje życie, kobieta o niewyparzonym języku, stosująca podczas przesłuchań dość niekonwencjonalne metody.

Choć wątkowi kryminalnemu jak zwykle u Gimenez Bartlett nie można nic zarzucić to największą atrakcją książki jest właśnie para Petra - Garzon. Ich rozmowy na temat prowadzonej sprawy i przede wszystkim na temat natury związków damsko - męskich są po prostu rewelacyjne. Mnóstwo tu ciekawych spostrzeżeń, ironicznych uwag i życiowych mądrości. Dialogi, nie dość, że świetnie napisane, są do tego bardzo zabawne - bardzo często podczas tej lektury uśmiechałam się czy wręcz chichotałam.


Pierwszorzędna rozrywka. Ze wszystkich części cyklu, jak dotąd ta podobała mi się najbardziej. Szczerze polecam.


4 komentarze:

  1. Rzadko kiedy czytam kryminały, dlatego wątpię żebym sięgnęła po tę książkę. :]

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się interesująca lektura, a, że ostatnio po kryminały sięgam coraz częściej, więc zapewne i tej pozycji dam szansę. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również po kryminały tak często nie sięgam. Wolę fantastykę, aczkolwiek jeżeli natknę się na książki tej autorki w bibliotece - czemu nie?

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam wszystkie części powieści z Petrą Delicado i Garzonem. Bardzo lubię jej powieści i głównych bohaterów.

    OdpowiedzUsuń